Miljøscreening og kortlægning
Inden du går i gang med at renovere, ombygge eller rive din bygning ned, er det vigtigt at finde ud af, om bygningen indeholder stoffer som i sidste ende klassificerer nogle af byggematerialerne som farligt affald. På den måde sikrer man, at affaldet bliver håndteret korrekt, både af hensyn til arbejdsmiljø, men også for at sikre, at uønskede stoffer ikke spredes til miljøet. Dette er bygherrens ansvar. Ifølge den nye affaldsbekendtgørelse (BEK 2159) som trådte i kraft 1/1/2021, er det ikke længere kun PCB der er fokus på. Samtidig bortfalder minimumskravet på 10 m2, hvorefter alt byggeaffald over 1 ton skal anmeldes, uanset hvor mange m2 det stammer fra. Formålet med miljøscreeningen og den efterfølgende kortlægning er at identificere PCB og andre farlige stoffer i bygningen, så forurenet affald kan blive frasorteret andet affald efter gældende regler og herefter affaldshåndteret korrekt. Inden en bygning skal rives ned, skal nedrivningen anmeldes til kommunen senest 14 dage før aktiviteten på stedet agtes påbegyndt. Bygge- og anlægsaffald skal desuden anmeldes. Anmeldelsen skal indeholde oplysninger om affaldstype, mængder, transportør og modtager for de forskellige fraktioner.